Listopad to miesiąc zadumy nad przemijaniem, ale to również czas pamięci o naszej historii. Polską tradycją są spacery na cmentarz i palenie zniczy- na znak pamięci -na grobach bliskich i zasłużonych dla społeczności. 2 listopada z uczniami  z kl. II TH i II Ti wybrała się pani Anna Peda, by zapalić lampki na grobach żołnierzy.
10 listopada- w przeddzień Święta Niepodległości- na cmentarz parafialny udała się kl. II TE z wychowawczynią- panią Dorotą Chojnacką. Uczniowie spacerując po cmentarzu odebrali małą lekcję historii naszego miasta- uczcili pamięć ofiar caratu- robotników gminy Łanięta, którzy zginęli w 1905r., doktora Antoniego Troczewskiego i Wojciecha Rychtelskiego oraz oczywiście żołnierzy Września '39r.
Jesienne spacery były okazją do poznania historii naszego miasta i jego okolic oraz zadumy nad przemijaniem.

Znane są wyniki szkolnych eliminacji XV Ogólnopolskiej Olimpiady Logistycznej.  Do grudniowego turnieju w okręgowym etapie zakwalifikowali się: Angelika Andrzejewska, Jakub Abramczyk, Bartosz Ciechomski, Paweł Cichoński, Oliwier Pietrzak, z klasy IV TL oraz Natalia Adamska, Wiktoria Wojtczak i Konrad Pasikowski z klasy VTL.

Przed nimi miesiąc intensywnych przygotowań. Stawką drugiego etapu jest miejsce w finale Ogólnopolskiej Olimpiady Logistycznej – a oznacza to m.in. zwolnienie z pisemnej części egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie we wszystkich kwalifikacjach. Grono finalistów to uczniowie najpilniej poszukiwani przez potencjalnych pracodawców.

Koordynatorem XV OOL oraz nauczycielem odpowiedzialnym za przygotowanie uczniów jest pani Agnieszka Smolarczyk.

Długie, listopadowe wieczory sprzyjają czytaniu książek. Kierując się tą zasadą w ostatnią środę  w szkolnej bibliotece miało miejsce ciekawe wydarzenie. Z inicjatywy pani dyrektor Iwony Smolińskiej, w ramach odbywającego się w szkole  od 6 lat przedsięwzięcia ,,Pora na lekturę", społeczność naszej placówki włączyła się w projekt Narodowe Czytanie powieści Elizy Orzeszkowej  pt. ,,Nad Niemnem".

Podczas spotkania uczniowie prezentowali fragmenty  wspomnianego utworu, ale również dzieła Karola Dickensa ,,David Cooperfield" w oryginale  i tłumaczeniu na język polski. Podczas spotkania uczestnicy poznali również opowieści o życiu Elizy Orzeszkowej oraz Karola Dickensa. Przedsięwzięcie przygotowane było przez panią wicedyrektor Annę Pedę, panią Emilię Szydłowską, panią Dorotę Chojnacką, panią Agnieszkę Sędkowską i pana Roberta Wilczyńskiego, a wzięli w nim udział uczniowie z klas III TOŚ, IV TP, IV TE, V TE i V TI.

Kamil Szymański z klasy III TL zakwalifikował się do etapu okręgowego II Ogólnopolskiej Olimpiady Logistycznej organizowanej przez Międzynarodową Wyższą Szkołę Logistyki i Transportu we Wrocławiu.

26 października odbył się etap szkolny, który pisało ponad 5000 uczniów z całej Polski. Koordynatorem i opiekunem olimpiady logistycznej jest pani Agnieszka Smolarczyk.
Dobra informacja dotarła do Kamila na praktykach zawodowych w firmie Logistiko. Trzymamy kciuki za jego dalsze sukcesy.

30 października klasy IV TL i V TE wraz z wychowawczyniami p. K. Kopańską-Zimną i p. E. Kowalską uczestniczyły w spektaklu „Ostatni sen Eugenii”. Jego pomysłodawcą jest Fundacja Gra/nice, a partnerami wydarzenia - Teatr Pinokio w Łodzi, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, Fundacja NA MARGINESIE oraz Fabryka Sztuki w Łodzi. Projekt dotyczy obozu na ul. Przemysłowej, który funkcjonował od grudnia 1942 do stycznia 1945 roku na terenie łódzkiego getta. Był przeznaczony dla dzieci, a jedną z jego pracownic była Eugenia Pol. I to właśnie tej zbrodniarki dotyczy wstrząsający spektakl „Ostatni sen Eugenii”. Oparty został o zeznania świadków – byłych podopiecznych i nieliczne ocalałe dokumenty. Podejmuje problematykę wpływu wojny na człowieka, mechanizmów pamięci, niepamięci, związku kata i ofiary. Aktorzy w niezwykle sugestywny sposób ukazali dwoistość psychiki Pol, która w swych opisach obozowej codzienności umniejszała tragiczne wydarzenia, przedstawiając dramat dzieci jako stały element wojennej rzeczywistości. Według niej sprawcami obozowych nieszczęść byli wyłącznie Niemcy, nie zaś ona volksdeutschka, ponieważ jej rolą było „niesienie pomocy i ulżenie w cierpieniach niewinnym ofiarom”.

W czwartek, 2 listopada, uczniowie naszej szkoły kwestowali na cmentarzu parafialnym w Kutnie. Akcję na rzecz ratowania starych, zabytkowych nagrobków zorganizowało Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Kutnowskiej. Zebrane pieniądze zostaną przeznaczone na odbudowę nagrobków, które wymagają pilnych prac remontowych i konserwatorskich.

 

W kweście uczestniczyli uczniowie: Paulina Brzozowska, Maja Kalinowska, Wiktoria Starosta, Adrian Cyper, Szymon Szwarc, Łukasz Rybus z klasy II technik reklamy. Wyjście zorganizowała p. Aleksandra Szymańska, opieka p. Agnieszka Drapińska. Dziękujemy za udział i zaangażowanie!

Uczniowie klasy II ATL 27 października uczestniczyli  w wycieczce przedmiotowej do Centrum dystrybucji, realizacji i obsługi zamówień- Decathlon Logistic Łódź.
Centrum logistyczne firmy Decathlon ma charakter rotacyjny- magazynowanie odbywa się w trzech strefach, liczących po 10 tysięcy metrów  kwadratowych, a zastosowane zostało w nich m.in. niskie i wysokie składowanie. Dział e-commerce wyposażony został w specjalne rampy dedykowane poszczególnym regionom. To tu realizowane są wszystkie zamówienia płynące ze sklepu internetowego.

24 i 25 października w Kutnowskim Domu Kultury uczniowie „Grabskiego” obejrzeli „Chłopów” w reżyserii D. K. i H. Welhhmanów. Najnowszy film twórców „Twojego Vincenta” zachwycił zarówno formą, jak i pomysłem na adaptację powieści polskiego noblisty – W.S. Reymonta. Widzów zachwyciły nawiązania do malarstwa J. Chełmońskiego, J. Fałata czy A. Gierymskiego i niezwykła, nawiązująca do kultury dawnych Słowian, muzyka. Reżyserzy zadbali o przedstawienie ponadczasowości historii, wpisując życie mieszkańców Lipiec w świat wartości współczesnego człowieka. Odnieśli je do fundamentalnych kwestii: miłości, pracy, relacji międzyludzkich i wreszcie przemijania, i śmierci. Film nie jest wiernym odzwierciedleniem powieści, ale zachowuje najważniejsze wątki oryginału i poddaje je ciekawej reinterpretacji. Niewątpliwie przybliża młodopolską powieść nastoletnim odbiorcom i jest cennym narzędziem w odczytaniu i głębszym zrozumieniu obowiązkowej lektury w szkole ponadpodstawowej.

chlopi