Nauczyciele naszej szkoły – p. Halina Sankowska i p. Robert Wilczyński – otrzymali podziękowanie od Prezydenta Miasta Kutno oraz Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej za współpracę w promocji książki i czytelnictwa na rzecz dzieci i młodzieży w roku szkolnym 2017/2018.

Współpraca polegała na działaniach podjętych wspólnie z MiPBP, do których należały m.in.:  przygotowanie przedstawień teatralnych, organizacja prelekcji i seminarium w ramach Festiwalu Szaloma Asza, uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych, konferencjach i akcjach czytelniczych.  Uczniowie klas pierwszych naszej szkoły uczestniczyli w tradycyjnych wycieczkach przedmiotowych do biblioteki miejskiej.

W ramach działań własnych propagowaliśmy wiedzę na temat regionu kutnowskiego, zorganizowane zostały 3 spotkania z śp. p. Henrykiem Lesiakiem w ramach  ,,Roku dla Niepodległej”, głośne czytanie klasycznych dzieł literatury polskiej w bibliotece szkolnej (Zemsty; Wesela; Chłopów), wystawa (Muzy poetów i pisarzy).

Udało nam się pozyskać, w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, znaczące środki na zakup nowości wydawniczych (15 000 zł), podjęliśmy również działania promujące czytelnictwo zakupionych zbiorów (konkursy literackie, fotograficzne, wystawy w gablotach i na telebimach recenzji książek, które warto przeczytać).

Piętnastu uczniów klas pierwszych wzięło udział w organizowanym corocznie  szkolnym konkursie wiedzy o patronie pt. "Władysław Grabski i jego czasy”, który odbył się 17 kwietnia  2018 roku.

Celem konkursu, podobnie jak w poprzednich latach, było zainteresowanie uczniów osobą  patrona Zespołu Szkół nr 3, ale też zacieśnienie więzi pierwszoklasistów ze społecznością szkolną i zachęcenie do tworzenia jej historii. Pytania dotyczyły przede wszystkim życia prywatnego, rodziny oraz działalności politycznej, społecznej i naukowej Władysława Grabskiego.

Pewnym novum była formuła konkursu – w tym roku postanowiliśmy odejść od standardowych papierowych testów i przeprowadzić go z wykorzystaniem technologii informacyjnej  w formie quizu online (aplikacja Kahoot).

Marzec to miesiąc, w którym kończy się kalendarzowa zima i rozpoczyna wiosna. W naszym klimacie występuje okres przejściowy pomiędzy tymi porami roku- czyli przedwiośnie.

22 marca odbyło się kolejne spotkanie z cyklu ,,Pora na lekturę” – tym razem poświęcone powieści ,,Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego. Przedsięwzięcie zakłada omawianie dzieł literackich w nawiązaniu do wydarzeń zaprezentowanych w tekstach. Jest również odpowiedzią na ogłoszony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej ,,Rok dla Niepodległej”, ponieważ prezentuje utwory wybitne, należące do klasyki literatury polskiej.

Powieść Stefana Żeromskiego ukazuje pierwsze lata po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Pytanie, jaka ma być odrodzona ojczyzna, poszukiwanie na nie odpowiedzi przez młodego bohatera, rozbudzone nadzieje i bolesne rozczarowania stanowią sens utworu.

Podczas spotkania analizowano głównie polityczny wątek powieści. Uczniowie czytali fragmenty utworu oraz oglądali wybrane sceny teatralnej adaptacji. Potem odbyła się dyskusja na temat problematyki ,,Przedwiośnia”, propozycji politycznych dla Polski i postawy głównego bohatera.

W spotkaniu wzięli udział uczniowie klas maturalnych, a zostało ono zorganizowane przez pomysłodawców projektu czyli- panią Agnieszkę Sędkowską, panią Dorotę Chojnacką i pana Roberta Wilczyńskiego.

14 lutego zakochani obchodzą swoje święto. Tego dnia odbyło się drugie już spotkanie z cyklu ,,Pora na lekturę”.  Projekt  ma na celu omawianie dzieł literackich w nawiązaniu do wydarzeń zaprezentowanych w tekstach. Przedsięwzięcie jest odpowiedzią na ogłoszony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej Rok dla Niepodległej, ponieważ prezentuje tematykę  najwybitniejszych, najważniejszych utworów  literatury polskiej oraz ich autorów. Walentynki wydawały się idealnym dniem na przypomnienie  ,,Zemsty” Aleksandra Fredry, w której przedstawiona została historia pary zakochanych- Klary i Wacława. Zresztą życiorys autora też wpisywał się w klimat tego wyjątkowego dnia.

W szkolnej bibliotece zainteresowani uczniowie z klas IV TL, IV TE, IV TI oraz IV TOR  rozmawiali o cechach  miłości romantycznej i oryginalności komedii Aleksandra Fredry,  zastanawiali się nad rodzajami komizmu i szukali ich przykładów w tekście , dyskutowali na temat postaci i oglądali prezentację najzabawniejszych scen z ,,Zemsty”. Poza tym, że spotkanie było okazją do powtórzenia przed maturą to jeszcze wprawiło wszystkich w dobry humor.  Wśród najwybitniejszych dzieł polskiej literatury   niewiele ma charakter zabawny, lekki, komediowy -i choćby dlatego warto przypomnieć sobie ,,Zemstę”.

Organizatorami spotkania byli: pani Dorota Chojnacka, pani Agnieszka Sędkowska i pan Robert Wilczyński.