- Szczegóły
- Magdalena Golonka
Do najpopularniejszych źródeł stresu związanego ze szkołą zalicza się:
- strach przed sprawdzaniem wiedzy – wywołaniem do tablicy przez nauczyciela, przed sprawdzianem, kartkówką, egzaminem, np. stres przed maturą;
- lęk przed oceną niedostateczną,
- spóźnienie się na lekcję, wejście do klasy po dzwonku, konieczność przyznania się do winy np. że się zaspało, wstyd,
- niezaspokajanie potrzeb emocjonalnych, uczuciowych, brak poczucia bezpieczeństwa,
- rozliczanie z ocen na wywiadówkach i w domu,
- zbyt duża ilość nauki, obszerne programy nauczania obfitujące w wiele zbędnych szczegółów,
- brak czasu na relaks i odpoczynek oraz kontakty z rówieśnikami,
- brak momentów potrzebnych na regenerację sił,
- obawa przed odrzuceniem ze strony rówieśników – brak akceptacji w klasie, nietolerancja kolegów, przemoc psychiczna, wulgaryzmy, agresja fizyczna.
- Szczegóły
- Katarzyna Kopańska – Zimna
W przeszłości savoir-vivre bywał dosyć wymagający, a łamanie zasad dobrego wychowania pociągało za sobą poważne sankcje towarzyskie. Współczesny kodeks dobrego zachowania jest o wiele bardziej elastyczny, co nie znaczy, że określone zasady nie obowiązują. Żyjemy w społeczności – rodzinie, szkole, wśród sąsiadów i znajomych.
Oczywiście istnieje cały katalog zachowań, które regulują wszystkie dziedziny naszego życia: zachowanie przy stole, w pracy, kinie, teatrze, na spacerze… Nas, ze zrozumiałych względów, najbardziej interesuje środowisko szkolne.
Oto kilka zasad, których kulturalny uczeń powinien przestrzegać:
- nie używamy wulgarnego słownictwa,
- nie przeszkadzamy podczas lekcji, szanujemy pracę nauczyciela i kolegów,
- nie używamy przemocy słownej i fizycznej,
- nie niszczymy mienia szkolnego i cudzej własności,
- pomagamy potrzebującym,
- jesteśmy punktualni,
- umiemy słuchać innych,
- dbamy o higienę osobistą.
- Szczegóły
- Barbara Jóźwiak
Strona 2 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec