Dziękuję za zaufanie, jakim mnie obdarzyliście wybierając moją osobę na rzecznika. Do moich zadań należy m. in. kwestionowanie niewłaściwych decyzji prawnych dotyczących ucznia, gromadzenie dokumentacji o przypadkach łamania jego praw, uświadomienie poszanowania praw i godności innych uczniów oraz pracowników szkoły. Stoję na straży praw ucznia określonych w Statucie Szkoły, WSO, Konwencji o prawach dziecka.
Każdy uczeń, który ma problem z nieprzestrzeganiem jego praw przez dowolny podmiot w szkole lub problem natury osobistej, może zwrócić się bezpośrednio do Rzecznika z przekonaniem, że jego autorytet i godność nie zostaną urażone. Dotyczy to również drugiej strony konfliktu.
Konsultacje Rzecznika Praw Ucznia
w każdy poniedziałek 16:00-16:30,
lub po wcześniejszym ustaleniu mailowym
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Regulamin Rzecznika Praw Ucznia
Rola Rzecznika Praw Ucznia polega na:
-
dbaniu o przestrzeganie prawa szkolnego zawartego w dokumentach szkolnych
- dbaniu o przestrzeganie praw człowieka, dziecka i ucznia w szkole
-
wspieraniu rozwoju samorządności uczniowskiej i demokratyzacji życia szkolnego
-
upowszechnianiu wiedzy na temat instytucji zajmujących się ochroną prawną
Zakres obowiązków Rzecznika Praw Ucznia:
- Znajomość aktów prawnych dotyczących społeczności uczniowskiej.
- Przyjmowanie skarg i wniosków uczniów na temat naruszeń ich praw.
- Udzielanie pomocy osobom proszącym o interwencję w zakresie naruszania praw ucznia.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania
- Wspomaganie działań uczniów podczas dochodzenia ich praw.
- Wspieranie działań Samorządu Uczniowskiego.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
- Kontrolowanie realizacji rozwiązania spraw spornych.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy
- skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu
- w dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor
Tryb postępowania w kwestiach spornych nauczyciel - uczeń:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu
- podjęcie mediacji ze stronami
- zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu
WYKAZ DOKUMENTÓW OKREŚLAJĄCYCH STAN PRAWNY DZIECKA:
Konwencja o Prawach Dziecka
przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.)
Europejska Konwencja O Wykonywaniu Praw Dzieci sporządzona w dniu 25 stycznia 1996 r.
Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. O RZECZNIKU PRAW DZIECKA.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Wyciąg ze Statutu Szkoły:
Prawa ucznia
Uczeń ma prawo do:
-
Podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym, tj.:
-
poszanowania godności i przekonań;
-
swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych,
nie naruszających dóbr osobistych innych ludzi; -
nietykalności osobistej;
-
pomocy w przypadku trudności w nauce spowodowanych czynnikami niezależnymi od ucznia tj. choroby, wypadku losowego itp. w następujących formach:
-
-
Czynnego i aktywnego udziału w życiu szkoły poprzez:
-
wpływanie na życie szkoły przez działalność samorządową – organizacje
o kompetencje organów samorządowych regulują odrębne przepisy; -
zrzeszanie się w stowarzyszeniach, a w szczególności organizacjach harcerskich
z wyjątkiem partii i organizacji politycznych; -
korzystanie z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru bibliotecznego;
-
nadawanie audycji za pośrednictwem radiowęzła szkolnego;
-
wydawanie prasy uczniowskiej;
-
organizowanie i uczestnictwo w imprezach okolicznościowych, rekreacyjnych, rozrywkowych i innych;
-
godne reprezentowanie szkoły w środowisku miasta, powiatu, województwa, kraju;
-
organizowanie i uczestnictwo w wycieczkach przedmiotowych, krajoznawczych, biwakach, obozach, rajdach i innych formach wypoczynku.
-
-
Powtarzania tej samej klasy w cyklu kształcenia. W uzasadnionych przypadkach
Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na wielokrotne powtarzanie klasy. -
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej tj.:
- godzina lekcyjna powinna trwać 45 minut, po niej następuje przerwa nie krótsza
- niż 5 minut; w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się łączenie dwóch jednostek lekcyjnych;
- sale lekcyjne powinny być właściwie przygotowane tj.: czyste, prawidłowo oświetlone i przewietrzone;
- dzienny i tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych, zgodny z zasadami higieny pracy umysłowej określają odrębne przepisy.
-
przesunięcie terminów obowiązkowych sprawdzianów wiadomości – w porozumieniu z nauczycielem przedmiotu,
-
konsultacje z nauczycielem przedmiotu w celu uzupełnienia wiadomości,
-
możliwość zdawania egzaminów klasyfikacyjnych – zgodnie z odrębnymi przepisami,
-
możliwość uzupełnienia praktyki w porozumieniu z opiekunem praktyk, w terminach z nim uzgodnionych przez zakład pracy;
-
uczeń ma prawo do egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych;
-
w wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych;
-
uczeń ma prawo do egzaminu klasyfikacyjnego w uzasadnionych okolicznościach
z dwóch zajęć edukacyjnych; -
uczeń ma prawo zdawać egzamin maturalny na zasadach określonych
w rozporządzeniu; -
uczeń technikum ma prawo zdawać egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe na zasadach określonych w rozporządzeniu.
-
Opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole, zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej poprzez:
-
zapoznanie uczniów z przepisami bhp, p.poż., ruchu drogowego oraz regulaminem pracowni klasowych;
-
dyżury nauczycieli w czasie przerw międzylekcyjnych;
-
interweniowanie nauczyciela w razie przejawów przemocy fizycznej w stosunku
do ucznia z czyjejkolwiek strony; -
eliminowanie aktów agresji wobec ucznia poprzez propagowanie postaw asertywnych, a w koniecznych przypadkach zastosowań kar regulaminowych
– współpraca w tym zakresie z rodzicami, pracownikami poradni psychologiczno
– pedagogicznej, a w razie konieczności – z organami ochrony porządku publicznego.
-
-
Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów poprze:
-
możliwość uczestniczenia w dodatkowych zajęciach przeprowadzonych w ramach kół zainteresowań i zajęć fakultatywnych;
-
zdobywanie wiedzy w indywidualnym toku nauki na zasadach określonych
w odrębnych przepisach; -
branie udziału w olimpiadach przedmiotowych, konkursach, turniejach i zawodach sportowych, itp. – na wszystkich szczeblach;
-
twórczość artystyczną w zespołach teatralnych, kabaretowych, tanecznych, muzycznych i innych, działających na terenie szkoły oraz poza nią.
-
-
Korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego.
-
Uczeń ma prawo do nagród i wyróżnień.
-
Zgłosić zastrzeżenia, osobiście lub za pośrednictwem rodziców (prawnych opiekunów), do Dyrektora Szkoły co do trybu ustalania przez nauczycieli rocznych ocen klasyfikacyjnych.
-
Uzyskać pomoc szkoły w formie uzupełniających zajęć praktycznych z przedmiotów zawodowych, jeśli opuszczał je z przyczyn usprawiedliwionych.
-
Zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki i technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonej możliwości uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza – na czas określony w tej opinii.
Nagrody i wyróżnienia
-
Uczeń może zostać wyróżniony lub nagrodzony za:
-
osiągnięcia w olimpiadach przedmiotowych i konkursach organizowanych
na szczeblu szkolnym i wyższym tj. okręgowym i centralnym; -
uzyskanie najlepszych wyników w nauce;
-
osiągnięcie najlepszych wyników na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe i egzaminie maturalnym;
-
aktywną działalność społeczną na rzecz szkoły i środowiska;
-
czyny heroiczne.
-
-
Wyróżnienia i nagrody:
-
pochwała wychowawcy klasy;
-
wyróżnienie wychowawcy klasy;
-
pochwała Dyrektora Szkoły wobec uczniów na apelu szkolnym;
-
list pochwalny dla rodziców (prawnych opiekunów) wyróżniającego się ucznia;
-
promocja z wyróżnieniem za uzyskanie średniej ocen 4,75 lub wyższej
i ocenę zachowania nie niższą niż bardzo dobra; -
nagroda książkowa, rzeczowa lub pieniężna ufundowania przez Radę Rodziców;
-
dyplom uznania za aktywną działalność społeczną na rzecz szkoły i środowiska;
-
umieszczenie fotografii wyróżnionych i nagrodzonych uczniów w gablocie
„Z nich jesteśmy dumni”.
-
-
Wyróżnienia i nagrody wymienione w pkt 2 z wyłączeniem p.pkt 2.1. przyznaje Dyrektor Szkoły na wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, wychowawców, nauczycieli lub Samorządu Uczniowskiego.
-
Dyrektor Szkoły może nie przyznać nagrody uczniowie, którego zachowanie budzi zastrzeżenia.
Obowiązki ucznia:
-
Uczeń ma obowiązek:
-
przestrzegania postanowień zawartych w Statucie, regulaminach szkolnych
oraz zarządzeń Dyrektora Szkoły i uchwał Rady Pedagogicznej; -
godnego reprezentowania szkoły przez właściwe zachowanie się oraz estetyczny wygląd;
-
systematycznego, aktywnego i efektywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych
i wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych; -
przestrzegania ogólnie przyjętych zasad i norm współżycia społecznego, okazywania szacunku nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły, koleżankom
i kolegom przez przestrzeganie ogólnie przyjętych norm zachowania; -
wykonywania sumiennie poleceń oraz wywiązywania się z deklaracji złożonych dyrekcji szkoły, nauczycielom, wychowawcy i innym pracownikom szkoły;
-
niezwłocznego usprawiedliwiania, ale nie później niż w ciągu 7 dni od powrotu
do szkoły, każdej nieobecności na zajęciach edukacyjnych; -
obecności na zapowiedzianych pracach klasowych i sprawdzianach;
-
bezwzględnego przestrzegania regulaminów poszczególnych pracowni, biblioteki, sali gimnastycznej, szatni itd.;
-
szanowania i właściwego użytkowania mienia szkolnego; w przypadku poczynienia szkód uczeń lub grupa uczniów ma obowiązek przywrócić pomieszczenie do stanu pierwotnego lub zwrócić koszty remontu, albo odkupić zniszczoną rzecz;
-
zmiany obuwia;
-
noszenia identyfikatora na terenie szkoły;
-
ubierania się na zajęcia szkolne schludnie, skromnie, niewyzywająco
i nieprowokująco.
-
-
Uczniowi zabrania się:
-
posiadania, używania i rozprowadzania narkotyków i innych środków odurzających na terenie szkoły i poza nią, szczególnie podczas imprez organizowanych
przez szkołę; -
wnoszenia alkoholu na teren szkoły i na imprezy organizowane przez szkołę poza
jej siedzibą, a także jego spożywania i rozprowadzania; -
palenia tytoniu na terenie szkoły i poza nią;
-
posiadania broni wszelkich niebezpiecznych narzędzi;
-
posiadania i używania na terenie szkoły substancji żrących, drażniących i materiałów wybuchowych;
-
korzystania w czasie zajęć dydaktycznych z telefonów komórkowych, aparatów fotograficznych, walkmanów, dyktafonów itp. urządzeń bez zgody prowadzącego zajęcia;
-
stosowania przemocy i wszelkich form agresji wobec uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
-
używania wulgarnego języka i obraźliwych, obscenicznych gestów wobec kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
-
noszenia odzieży i ozdób (innych przedmiotów) propagujących przemoc i środki odurzające lub naruszających godność ludzką.
-
Kary ucznia
-
Uczeń może być ukarany:
-
upomnieniem przez nauczyciela;
-
upomnieniem wychowawcy klasy;
-
naganą wychowawcy klasy;
-
upomnieniem Dyrektora Szkoły;
-
naganą Dyrektora Szkoły;
-
naganą z ostrzeżeniem udzieloną na piśmie;
-
przeniesieniem do innej szkoły;
-
skreśleniem z listy uczniów.
-
-
Kary określone w pkt 1.4. – 1.8. wymierza Dyrektor Szkoły.
-
Decyzję o zastosowaniu kary skreślenia z listy uczniów podejmuje Dyrektor Szkoły
na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej. -
Wymiar zastosowanej kary jest uzależniony od stopnia naruszenia obowiązków określonych w § 39 i szkodliwości czynu.
-
Karze podlega niewłaściwe zachowanie ucznia w szkole i poza nią w czasie imprez organizowanych przez szkołę, w ciągu całego roku szkolnego łącznie z feriami letnimi i zimowymi.
&
-
Wymierzone uczniowi kary łączą się z równoczesnym obniżeniem śródrocznej (semestralnej) lub rocznej oceny zachowania.
-
Jeżeli uczeń został ukarany:
-
naganą wychowawcy – nie może mieć oceny zachowania wyższej niż poprawna,
o ile nie upłynął termin zatarcia kary, o którym mowa w § 42 pkt 3; -
upomnieniem Dyrektora Szkoły – nie może mieć oceny wyższej niż nieodpowiednia, o ile nie upłynął termin zatarcia kary, o którym mowa w § 42 pkt 4;
-
naganą Dyrektora szkoły i naganą z ostrzeżeniem – nie może mieć oceny wyższej
niż naganna.
-