centrumWywiad przeprowadziła pani Dorota Ceran - redaktor naczelny gazety
"W centrum".

Dorota Ceran:
Pani Dyrektor, proszę o krótki rys historyczny placówki.

Zofia Falborska: Obecny Zespół Szkół nr 3 od 2004 r. noszący imię Władysława Grabskiego jest szkołą z wieloletnią tradycją. Jej początki sięgają 1932 roku, kiedy to Centralny Związek Detalicznego Kupiectwa Chrześcijańskiego powołał prywatną 4-klasową Koedukacyjną Szkołę Handlową - Oddział w Kutnie. W czasie II wojny światowej zajęcia odbywały się do lutego 1940 r., kiedy to szkołę zlikwidowano, a dokumenty zniszczono. Nauczanie wznowiono w 1945 roku, szkoła otrzymała wówczas nazwę Państwowe Koedukacyjne Gimnazjum Kupieckie i Liceum Administracyjne. W roku szkolnym 1952/53 placówka przeszła pod kuratelę resortu Ministerstwa Handlu Wewnętrznego jako Technikum Handlowe MHW, a już w następnym - 1953/54 została przejęta przez Centralę Rolniczą Spółdzielni „Samopomoc Chłopska" w Warszawie, której nadrzędnym celem było przygotowanie młodzieży do pracy w Gminnych Spółdzielniach.

Szkoła rozwijała się szybko. W 1954 r. utworzono Wydział Zaoczny oraz Zasadniczą Szkołę Handlową. W 1971 roku zakończono budowę nowoczesnego dwupiętrowego obiektu, w którym placówka mieści się do dziś. Od początku lat dziewięćdziesiątych baza dydaktyczno-wychowawcza jest nieustannie unowocześniana i wzbogacana. Warto wymienić tu choćby remont sali gimnastycznej i jej zaplecza, łazienek i klasopracowni, wymianę okien i instalacji sanitarno-grzewczej oraz nową estetyczną elewację, utworzenie pracowni przedmiotowych i wyposażenie ich w sprzęty i pomoce niezbędne do nauczania danego zawodu.

Upadek spółdzielczości wiejskiej przyczynił się do likwidacji szkół tego resortu. W 1990 roku Zespół Szkół Zawodowych CZS „SCh" przestał być szkołą spółdzielczą. Przejęło go Kuratorium Oświaty i Wychowania w Płocku, nadając nazwę Zespół Szkół nr 3 w Kutnie. Placówka znalazła się pod kuratelą Ministra Edukacji Narodowej. Od 1999 roku naszym organem nadzorującym jest Kuratorium Oświaty w Łodzi.

 


D.C.: Co zadecydowało o wyborze patrona szkoły?

Z.F.: Wybór Władysława Grabskiego na patrona szkoły był wspólną, głęboko przemyślaną decyzją całej społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Jesteśmy szkołą o tradycjach ekonomicznych, a Władysław Grabski całe życie poświęcił pracy na rzecz odrodzonej Rzeczpospolitej jako wybitny polityk, dwukrotny premier Polski, rektor Wyższej Szkoły Gospodarstwa Wiejskiego - autor wielu reform, w tym monetarnej. Jest przede wszystkim twórcą polskiej złotówki. Ponadto jest związany z naszym regionem poprzez miejsce urodzenia w niedalekim Borowie oraz działalność spółdzielczą i gospodarczą prowadzoną na terenie ziemi kutnowskiej. Jego postawa jest dla współczesnego młodego człowieka przykładem właściwie pojmowanego patriotyzmu, wzorem dla kolejnych pokoleń młodych ekonomistów.

 


D.C.: W jakich profilach kształcicie Państwo młodzież?

Z.F.: Priorytetem naszej szkoły jest takie przygotowanie uczniów, by w przyszłości mogli znaleźć pracę w wyuczonym zawodzie lub w krótkim czasie się przekwalifikować.

Dzięki nowoczesnym programom kształcenia i dobrze zorganizowanym praktykom nasi absolwenci znajdują zatrudnienie w urzędach administracji państwowej wszystkich szczebli, biurach, bankach, przedsiębiorstwach produkcyjnych i placówkach handlowych.

Ponadto, dzięki dyplomowi „Europass" zdobyte przez nich kwalifikacje są uznawane we wszystkich krajach UE. Wybór kierunków kształcenia wynika więc przede wszystkich z bieżącej obserwacji lokalnego i krajowego rynku pracy.

Od lat, zgodnie z naszą tradycją, kształcimy w zawodach technik handlowiec i technik ekonomista, a ponadto w zawodzie technik informatyk (od roku 2008), technik obsługi turystycznej (2009), technik organizacji reklamy (2010) i technik logistyk (2011); łącznie 21 klas. Mamy też dwie ostatnie klasy liceum profilowanego - profil socjalny.

 


D.C.: Jakie kryteria decydują o przyjęciu kandydata do Państwa placówki?

Z.F.: Przyjmując uczniów, stosujemy się do obowiązujących w całym województwie kryteriów rekrutacji (od dwóch lat w powiecie kutnowskim nabór do szkół ponadgimnazjalnych prowadzony jest w systemie elektronicznym), ale ważna jest dla nas bardzo także ocena zachowania ucznia. Maksymą jednej z wicedyrektorek naszej szkoły, osoby szanowanej przez kolejne pokolenia uczniów były słowa: „Wiedza - owszem ważna, ale wychowanie najważniejsze." Niezmienne pozostają nasze cele, które zawarte zostały w hymnie szkoły – Pieśni o Władysławie Grabskim:

Bo święta rzecz tak synów swych wychować
By byli jak sól ziemi, chleba smak.
Bo godność i tożsamość narodowa
Cenniejsze są niż sławy blask.

 


D.C.: Co jest dla Pani Dyrektor najbardziej satysfakcjonujące w pracy?

Z.F.: Jestem przede wszystkim nauczycielką i satysfakcjonują mnie efekty naszej pracy - zarówno dydaktycznej jak i wychowawczej, więc wyniki egzaminów zewnętrznych: matury - od lat stuprocentowa zdawalność z j. polskiego, z pozostałych przedmiotów - powyżej średniej wojewódzkiej i krajowej, również z egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, a priorytety wychowawcze przekładają się na widoczne efekty. Napawa mnie dumą, jak słyszę, że nasza młodzież wyróżnia się kulturą bycia i znajomością zasad savoir-vivre.

Jako dyrektorkę natomiast satysfakcjonuje mnie fakt, że mimo ciągle niedofinansowanej oświaty w mojej placówce tego nie widać - pracownie są doposażone w potrzebne - także multimedialne - pomoce dydaktyczne, a estetyczne i czyste pomieszczenia wymuszają na młodzieży eleganckie zachowania.

Ponadto wymienić należy zaangażowanie kadry pedagogicznej w życie szkoły, bogaty kalendarz imprez szkolnych, różnorodność zainteresowań młodzieży dokumentowanych laurami w olimpiadach i konkursach na szczeblach nie tylko powiatowych.

 


D.C.: Jakie trudności pojawiają się w toku pracy szkoły?

Z.F.: Jest ich wiele, ale te najbardziej utrudniające pracę nauczyciela - to bardzo rozbudowana dokumentacja pracy opiekuńczo-wychowawczej; ostatnio tworzenie także programów nauczania - co do tej pory było wynikiem wieloletniej pracy ekspertów.

Szczególnie mocno - właśnie z powodu szybkich i diametralnych zmian w oświacie - odczuwa się brak bieżącego, codziennego wsparcia dla nauczycieli np. w postaci indywidualnych konsultacji; dobrze byłoby, aby w organach prowadzących szkoły mogły funkcjonować takie pomocne komórki.

Ponadto, od lat dające się zauważyć niezadowalające zainteresowanie rodziców współpracą ze szkołą, a coraz częściej występujące postawy roszczeniowe wobec szkoły, choć przecież zgodnie z prawem szkoła jest tylko instytucją wspomagającą rodziców w wychowaniu.

Trudności w zorganizowaniu pracy szkoły ze względu na konieczność zapewnienia każdemu uczniowi możliwości kontynuowania nauki różnych języków obcych (nawet w pojedynczych przypadkach) i zharmonizowanie tygodniowego rozkładu zajęć z przepisami bhp.

 


D.C.: Jakie są marzenia Pani Dyrektor dotyczące przyszłości placówki?

Z.F.: Szkoła przetrwała wiele zawirowań historycznych i ciągle się rozwija, jest widoczna także z perspektywy różnych stron Polski, co potwierdziła obecność 26 przedstawicieli Stowarzyszenia Dyrektorów i Nauczycieli Twórczych i Aktywnych Szkół Zawodowych oraz dyrektorów z Klubu Szkół Grabskiego na uroczystości 80-lecia szkoły, dlatego marzę o tym, żeby zaczęła być znana również poza granicami, aby nawiązane kontakty przerodziły się w aktywną współpracę ze szkołami z zawodowymi we Francji, Niemczech....

Technikum nr 3 cieszy się popularnością wśród absolwentów gimnazjum, którzy chętnie korzystają z różnorodnej i ciągle aktualizowanej oferty kształcenia zawodowego, dlatego pragnę utrzymywać nadal tę dobrą jego renomę poprzez doskonalenie nauczycieli i unowocześnianie szkoły.