W piątek - 6 października, klasa III technik programista  wzięła udział w wykładach i warsztatach poświęconych sztucznej inteligencji. Zajęcia poprowadzili absolwenci "Grabskiego" - Adam Borys i Bartłomiej Winiarski - inżynierowie informatycy, a zawodowo FullStack Developers.  Przyszli programiści poznali podstawy teoretyczne SI oraz  mogli w praktyce sprawdzić jej działanie.

Adam i Bartłomiej zaczęli swój wykład od omówienia różnych spojrzeń na ludzką inteligencję. Następnie zaprezentowali testy, które  odróżniają sztuczną inteligencję od tej ludzkiej.  Przeprowadzili słuchaczy przez historię rozwoju i przejrzeli obecne osiągnięcia w tej dziedzinie, prezentując jej zastosowania, a także  przykładowe narzędzia. Wykładowcy  zwrócili  uwagę na zagadnienia etyczne i wyzwania związane z zastępowaniem człowieka w wykonywanych pracach przez sztuczną inteligencję. Przedstawili również  zagrożenia płynące z możliwości podrobienia ludzkiego głosu i wizerunku. Podczas wykładu omówili także profesjonalne pojęcia, tj. różne techniki uczenia maszynowego, model sieci neuronowej czy konwolucja obrazów.  Oprócz zagadnień teoretycznych prowadzący  przygotowali projekty, które miały pokazać praktyczne podejście do technologii sztucznej inteligencji. Bartłomiej zaprezentował proces tworzenia i treningu konwolucyjnej sieci neuronowej (CNN), która z ponad 90% dokładnością rozpoznawała czy na zdjęciu znajduje się postać psa czy kota. Wyjaśnił, w jaki sposób sieć uczy się rozróżniać kształty oraz pokazał na żywo wizualizacje prezentujące sposoby  “widzenia” i rozpoznawania konkretnych  zdjęć przez sieć.  Adam przygotował projekt gry komputerowej, w której sztuczna inteligencja za sterami samolotu ścigała się z użytkownikiem oraz  przelatywała  przez kolejne punkty kontrolne. Opisał mechanizm sterowania i uczenia się programu.

Interesująca tematyka oraz przejrzysty, młodzieżowy sposób prowadzenia zajęć sprawiły, że uczniowie byli bardzo zaciekawieni tematem. Teoria i praktyka w zakresie sztucznej inteligencji nie kryją już tak wielu tajemnic przed młodzieżą.  Adamowi i Bartłomiejowi dziękujemy, że po raz kolejny poświęcili nam swój czas. Koordynatorem warsztatów był p. Rafał Prętkiewicz.