elektrosmieci plakat

Drodzy uczniowie, z wielką przyjemnością informujemy, że Pani Agata Kraszewska, za sprawą uczniów i rodziców, została zgłoszona do nagrody dla najbardziej zaangażowanych, cenionych i lubianych nauczycieli.
Konkurs organizuje DZIENNIK ŁÓDZKI i EXSPRESS ILUSTROWANY.
Szczegóły konkursu na stronie: www.dzienniklodzki.pl/nauczyciel
ZAPRASZAMY DO GŁOSOWANIA!
agata

W dniu 13 października podczas uroczystości szkolnej z okazji Dnia Edukacji Narodowej nagrodzeni zostali laureaci konkursów o krajach obcojęzycznych oraz laureaci konkursu na najlepsze przebranie symbolizujące wybrany kraj, organizowanych z okazji obchodów Europejskiego Dnia Języków Obcych. Uprzejmie dziękujemy wydawnictwom PWN oraz Pearson za ufundowanie nagród, a laureatom jeszcze raz serdecznie gratulujemy!

Nominacja Szkola 60179

12 i 13 października odbyła się wycieczka do Krakowa i Oświęcimia. Wzięli w niej udział uczniowie kl. II TE, II TP i IV TE pod opieką  pani Anny Wasilewskiej, pani Ewy Szymczak i pani Doroty Chojnackiej oraz pani Moniki Kowalskiej. Uczestnicy najpierw zwiedzali Oświęcim. To miasto z długą historią. Uczniowie zobaczyli zamek, rynek i bulwary nad Sołą. Następnie uczestnicy wyjazdu udali się do Muzeum Auschwitz - Birkenau. Zwiedzanie dawnego obozu koncentracyjnego było trudnym przeżyciem...Wieczór uczniowie spędzili w Schronisku Młodzieżowym ,,Oleandry" w Krakowie.

Następnego dnia zwiedzili Katedrę na Wawelu, Bazylikę Mariacką, Collegium Maius, kościół św. Franciszka i wiele innych ciekawych miejsc tego magicznego miasta. Przed powrotem zobaczyli jeszcze dworek w Bronowicach, w którym odbyło się najsłynniejsze wesele Młodej Polski - Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny. Stało się ono inspiracją dla Stanisława Wyspiańskiego do napisania dramatu. Wyjazd dostarczył młodzieży wielu wrażeń.

Dzień Edukacji Narodowej to szczególna uroczystość dla całej społeczności uczniowskiej. Tego dnia  dla wszystkich pracowników oświatowych płyną piękne życzenia, które podkreślają trud pracy nauczycielskiej. Nie inaczej było w „Grabskim”.  W miniony piątek społeczność szkolna celebrowała Dzień Edukacji Narodowej.  Pani dyrektor Iwona Smolińska powitała uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi oraz  zaproszonych gości: 

  • Pana Mariusza Jagielskiego – wizytatora  z Delegatury Kuratorium Oświaty z Łodzi, z siedzibą w Kutnie,
  • Panią  Henrykę Engel – wicedyrektor szkoły, 
  • Pana Zygmunta Pietrzykowskiego – dyrektora,
  • Panią Mirosławę Pietrzykowską , 
  • Panią Barbarę Kaźmierczak  - Nowak, 
  • Pana Czesława Nowaka  - wicedyrektora,  
  • Panią Halinę Sankowską, 
  • Panią Krystynę Pisarską, 
  • Panią Stanisławę Fangrat
  • Panią Julię Gajewską  - przewodniczącą Rady Rodziców
  • Pana Janusza Osowskiego  - wiceprzewodniczącego Rady Rodziców 

W tym roku kalendarzowym przypada 250. rocznica powstania Komisji Edukacji Narodowej. Pani dyrektor Iwona Smolińska przywołała w swoim wystąpieniu najważniejsze fakty  z działalności tej instytucji:  „Powołana przez sejm w 1773 roku z inicjatywy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego Komisja Edukacji Narodowej jako pierwsze  w Europie Ministerstwo Oświaty  zajęła się reformowaniem szkolnictwa  i uczyniła nasz kraj prekursorem w tej dziedzinie. Działalność KEN – u miała przełomowe znaczenie w historii szkolnictwa. Opracowano wówczas nowe programy nauczania, zorganizowano na nowo szkoły średnie, zreformowano szkoły wyższe. Reforma szkolnictwa miała stanowić istotne ogniwo reformy państwa. Jej celem było wykształcenie Polaków świadomych swoich obowiązków obywatelskich. (…)14 października jest obecnie obchodzony jako dzień upamiętniający powstanie Komisji Edukacji Narodowej, ale też dzień, w którym składamy podziękowania pracownikom szkoły.

W piątek - 6 października, klasa III technik programista  wzięła udział w wykładach i warsztatach poświęconych sztucznej inteligencji. Zajęcia poprowadzili absolwenci "Grabskiego" - Adam Borys i Bartłomiej Winiarski - inżynierowie informatycy, a zawodowo FullStack Developers.  Przyszli programiści poznali podstawy teoretyczne SI oraz  mogli w praktyce sprawdzić jej działanie.

Adam i Bartłomiej zaczęli swój wykład od omówienia różnych spojrzeń na ludzką inteligencję. Następnie zaprezentowali testy, które  odróżniają sztuczną inteligencję od tej ludzkiej.  Przeprowadzili słuchaczy przez historię rozwoju i przejrzeli obecne osiągnięcia w tej dziedzinie, prezentując jej zastosowania, a także  przykładowe narzędzia. Wykładowcy  zwrócili  uwagę na zagadnienia etyczne i wyzwania związane z zastępowaniem człowieka w wykonywanych pracach przez sztuczną inteligencję. Przedstawili również  zagrożenia płynące z możliwości podrobienia ludzkiego głosu i wizerunku. Podczas wykładu omówili także profesjonalne pojęcia, tj. różne techniki uczenia maszynowego, model sieci neuronowej czy konwolucja obrazów.  Oprócz zagadnień teoretycznych prowadzący  przygotowali projekty, które miały pokazać praktyczne podejście do technologii sztucznej inteligencji. Bartłomiej zaprezentował proces tworzenia i treningu konwolucyjnej sieci neuronowej (CNN), która z ponad 90% dokładnością rozpoznawała czy na zdjęciu znajduje się postać psa czy kota. Wyjaśnił, w jaki sposób sieć uczy się rozróżniać kształty oraz pokazał na żywo wizualizacje prezentujące sposoby  “widzenia” i rozpoznawania konkretnych  zdjęć przez sieć.  Adam przygotował projekt gry komputerowej, w której sztuczna inteligencja za sterami samolotu ścigała się z użytkownikiem oraz  przelatywała  przez kolejne punkty kontrolne. Opisał mechanizm sterowania i uczenia się programu.

Interesująca tematyka oraz przejrzysty, młodzieżowy sposób prowadzenia zajęć sprawiły, że uczniowie byli bardzo zaciekawieni tematem. Teoria i praktyka w zakresie sztucznej inteligencji nie kryją już tak wielu tajemnic przed młodzieżą.  Adamowi i Bartłomiejowi dziękujemy, że po raz kolejny poświęcili nam swój czas. Koordynatorem warsztatów był p. Rafał Prętkiewicz.

11 października młodzież z klas czwartych i piątych uczestniczyła w sensie filmowym „Raport Pileckiego”. Długo oczekiwany film inspirowany jest wydarzeniami z życia Witolda Pileckiego – oficera Wojska Polskiego i konspiratora. Tytułowy raport stanowi nawiązanie do jednego z największych wyzwań, których podjął się rotmistrz – przedostania się do niemieckiego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz i jego dokładnej infiltracji.
Uczniowie mieli okazję śledzić losy bohatera na tle najtragiczniejszych doświadczeń w dziejach naszego narodu: walki zbrojnej z bolszewikami w 1920 r., II wojny światowej, a także instalowania się reżimu komunistycznego po 1945 roku. Z porażającym, ale koniecznym naturalizmem ukazano w filmie sceny przesłuchania Pileckiego w celi Urzędu
Bezpieczeństwa, co stanowi główną oś fabularną filmu. Obraz pokazuje również mniej znane oblicze bohatera – kochającego ojca i męża, który niejednokrotnie staje przed trudnym wyborem, między misją a rodziną.
Tragiczną epopeję, w którą wpisało się życie Witolda Pileckiego, powinien znać każdy, komu bliskie są wartości wolności i godności ludzkiej, dzięki którym wartości humanistyczne zatriumfowały nad brutalną przemocą.